Bezustanna walka z emisją spalin przez samochody osobowe

Posted by

Od wielu lat trwa walka z producentami samochodów osobowych. Wszystko przez wydzielane przez nie substancje zagrażające środowisku. Przez długi czas nie było o tym nic wiadomo, ale teraz już nie ma wątpliwości. Samochody w ogromnym stopniu przyczyniają się do zatruwania środowiska, a szczególnie widoczne jest to w większych miastach. Wystarczy wybrać się do Krakowa, gdzie w niektóre dni poziom smogu przekracza dozwolone normy kilkukrotnie. Przez to właśnie producenci samochodów zmuszeni są do stosowania nowych rozwiązań, które to właśnie mają ograniczyć emisję trujących spalin. Jednym z systemów o których warto wspomnieć był start-stop, ale on nie przyjął się raczej dobrze. Głównym i najbardziej skutecznym rozwiązaniem są katalizatory i filtry cząstek stałych.

Filtry cząstek stałych

Filtry cząstek stałych czyli w skrócie filtry DPF montowane są w samochodach z silnikami diesla. Ich zadanie jest podobne do katalizatorów, ponieważ mają służyć do oczyszczania spalin w układzie wydechowym. Sam filtr jest montowany w układzie wydechowym i ma za zadanie usuwać sadzę wytworzoną przez silnik. Dzieje się to poprzez wypalanie, które odbywa się przy bardzo wysokiej temperaturze. Do tego trzeba wspomnieć, że aby wypalanie odbywało się prawidłowo to trzeba raz na jakiś czas pomóc silnikowi z tą czynnością. Wystarczy jechać przez co najmniej 10 minut ze wskaźnikiem obrotów silnika wynoszącym ponad 3000. Niestosowanie się do tej reguły może spowodować zapchanie się filtru, a to zaprowadzi nas do serwisu, gdzie poniesiemy olbrzymie koszty.

Reaktory katalityczne

Katalizatory to drugie rozwiązanie, które ma za zadanie obniżyć ilość trujących substancji wydzielanych do środowiska. Głównie pojawia się na układach wydechowych samochodów z silnikami benzynowymi. Jednak można je spotkać także w dieslach, a służą wtedy jako wsparcie filtrów cząstek stałych. Katalizatory także pracują pod wysoką temperaturą, ale ich działanie jest oparte na reakcjach chemicznych wywoływanych przez pierwiastki występujące w jego budowie. Katalizatorów nie trzeba wypalać, przez co nie są takie awaryjne. Niestety awarie tego urządzenia także się zdarzają, a wtedy najczęściej pada decyzja o usunięciu. Co ciekawe można na tym nawet zarobić, ponieważ są firmy, które zajmują się skupowaniem katalizatorów. Chcąc zaoszczędzić warto skorzystać z oferty jaką zapewnia skup katalizatorów. Warto wiedzieć, że katalizatorów raczej nie powinno się wycinać, ponieważ wszystko wskazuje na to, że w najbliższym czasie tylko samochody osiągające normę EURO6 będą mogły wjeżdżać do miast.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *